onsdag 22. april 2015

TANKER, ORD, HANDLINGER OG HOLDNINGER GJENSPEILES HOS EN PERSON SOM HAR ÅNDELIGE EVNER?

Når vi blogger sitter vi trygt bak hver vår PC-skjerm. Noen av oss har valgt å stå frem med fornavn, noen har valgt å stå frem med både for- og etternavn, men noen ønsker å være 100% anonyme.

Hva blogger vi om da? Det er så forskjellig fra person til person. Noen blogger handler om klær, sminke og mote, andre bloggere har en hobby blogg hvor de viser frem kjempefine håndarbeid de har laget, andre har en fotoblogg med kjempeflotte bilder, noen er politisk engasjerte, noen er mammabloggere, noen bloggere velger å stå åpent frem om sine psykiske problemer, noen bloggere står åpent frem og forteller om sine kroniske sykdommer (fysiske plager), og sist men ikke minst noen blogger om familielivet sitt. Det som er kjempefint er at det er plass til alle typer bloggere uansett alder, kjønn og nasjonalitet.

Alle vi som blogger har et mål, og det er at vi ønsker oss lesere på bloggene våre. Det er kjempekoselig å få kommentarer og tilbakemelding på det vi skriver. Vi ønsker konstruktive tilbakemeldinger som gjør at vi blir bedre bloggere. Ikke nok med det. Det som også er kjempekoselig er at vi som bloggere får kontakt med forskjellige andre bloggere, og dét igjen fører til at nye bloggvennskap knyttes noe som gjør at man får inspirasjon til å blogge videre :) Personlig leser jeg bloggene til mine bloggvenner hver dag. Det er fordi det de skriver på bloggene sine gir meg noe, og de har et budskap som de greier å formidle til meg som leser.

I tillegg leser jeg flere andre blogger også som fenger meg, og grunnen til at jeg leser disse bloggene er fordi jeg synes bloggeierne av disse bloggene skriver kjempebra, og de har noe de ønsker å formidle til meg som leser. Disse bloggerne er for meg ærlige og troverdige bloggere, for det de skriver er det hold i.

Jeg har 2 venninner som jeg kjenner personlig som har evner, og deres personlighet er bare det jeg vil si kjempeherlige :) De viser nestekjærlighet til andre mennesker, de viser hjertevarme, de har evnen til å lytte til det de andre sier, de er ydmyke, de har humor, de er ærlige, de har et positivt menneskesyn på mennesker rundt seg, de dømmer ikke andre med evner, deres evner kommer fra hjertet og de har en personlighet som jeg mener er forenelig med det å ha evner. Jeg er ikke i tvil at de har åndelige evner.

Leser fast 3 blogger hvor alle 3 bloggerne har evner (klarsynt, healer, sjaman m.m.).  Felles for disse 3 bloggerne er at de er kjempeflinke til å formidle sine budskap til oss lesere. De skriver på en engasjerende og kjempefin måte som gjør bloggen deres spennende å lese. I tillegg lærer jeg som leser å se ting fra deres side, og det er kjempeinteressant å lese hva de opplever i dagliglivet med sine evner.

Jeg også lest noen andre blogger hvor bloggeiere påberoper seg av å ha evner. Et par av disse bloggerne som påstår at de har evner har jeg null tillit til! Det er fordi deres væremåte (på deres egen blogg i kommentarfelt hos andre bloggere) ikke er forenelig med det jeg anser som viktige hos personer som faktisk har reelle evner.

Når jeg leser at den ene bloggeren som påstår at han/hun har evner rakker ned og sverter en annen blogger som har evner, er det noe som skurrer voldsomt. Jeg mister fullstendig tillit til den bloggeren som rakker ned og sverter den andre bloggeren! Den andre bloggen kom jeg tilfeldigvis inn på ved en ren tilfeldighet for en god stund siden.

Bloggeren fortalte i en kommentar hos en annen blogger at hun hadde evner. Det første som slo meg da jeg leste den bloggen var at den bloggeren ikke brukte sine evner på en god måte. Innlegg etter innlegg bestod i å rakke ned på overvektige mennesker, bloggeren skrev at overvektige mennesker er stygge, bloggeren viste frem puppene sine, bloggeren mente av at det var viktig å ha silikon i puppene sine for at en gutt skal like deg, slanketips for gravide, slanketips for de som ammer m.m.

I mine øyne skurret det voldsomt at denne bloggeren i det hele tatt kan ha noe som heter evner, for bloggeren brukte i hvert fall ikke sine evner på en positiv og konstruktiv måte. Jeg fikk ikke respekt for denne bloggeren, og stilte meg spørsmål om hun virkelig hadde evner, eller om det var bare noe hun skrev for å få oppmerksomhet. 

 Det samme gjelder hvis en blogger påstår at han/hun er kristen. Da forventer jeg at hans/hennes kristne tro er forenelig gjennom handlinger og væremåte. Nå står det i Bibelen at tro kommer ikke av gjerninger, men at gjerningene kommer som en følge av troen. Hadde bloggeren skrevet i sin blogg om at han/hun hadde drukket seg sørpe full, stjålet, hatt tilfeldig sex gang etter gang, og f.eks. mobbet andre mennesker, ville jeg mistet all tillit til at hans/hennes Gudstro kom fra hjertet. 

Vil de som har evner at utenforstående skal se på dem som troverdige personer som virkelig har evner, bør dette gjenspeiles i deres handlinger og holdninger. Hvis ikke vil jeg si at evnene deres er en stor bløff, uten mål og mening. Jeg som utenforstående leser blir direkte flau når jeg ser at en blogger med evner rakker ned på en annen blogger med evner. Det er viktig å tenke på hvordan dette oppfattes utenfra. 

 Sånt skjer dessverre også innenfor det kristne miljøet. Jeg har overhørt diskusjoner hvor en kristen stiller seg som dommer over en annen kristen ved å si: "Du kan da ikke være kristen som gjør ditt og datt!". Hvem har rett til å stille seg som dommer over en annens evner og tro? Jeg vil si at det er den som rakker og sverter den andres evner som er den tapende parten, og ikke den som blir rakket ned på. Med egne øyne har jeg lest beskyldninger hvor en blogger påstår at han/hun har evner, påstår at en annen blogger med evner lyver om sine evner.

Hvordan kan man få seg til å ytre seg slik om en person man ikke kjenner personlig, eller har truffet? Er den personen som rakker ned på en annen person sine evner klar over at utenforstående heller stiller seg spørsmålet om hans/hennes evner er reelle?  Hvordan kan man selv forvente respekt for sine evner fra utenforstående når man selv ikke viser andre respekt for deres evner? Er dine evner mer riktig enn motpartens evner? 

Vil man fremstå som en troverdig person som virkelig har evner, må man begynne å tenke på hva slags signaler man sender ut til andre mennesker. Vil en person at utenforstående skal tro på at han/hun har evner, er det viktig å være klar over hvordan man behandler mennesker rundt seg. Jeg mener at tanker, ord, handlinger og holdninger automatisk vil gjenspeiles hos en person som har åndelige evner. Eller hva mener du?                  

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar