onsdag 22. april 2015

NÅR 40-50-ÅRINGER KRANGLER OFFENTLIG PÅ BLOGG!

Mange har sikkert fått med seg en ganske så barnslig bloggkrig blant bloggere på 40+ listen på blogg.no. Ja jeg skrev 40+ listen, og medvirkende aktører har vært godt voksne damer i 40 - 50 års alderen!  Jeg skal forklare i sin helhet for der hvordan det hele begynte!

 1)  
Det hele begynte i romjulen med at bloggeren K skriver et blogginnlegg. Som alle andre bloggere ønsker selvfølgelig K å få kommentarer fra sine lesere, for det ønsker vi alle sammen som blogger. Det får hun, og en av dem av en bloggleser som jeg kaller SP. 

 SP skriver en saklig og et velbegrunnet kommentar på bloggen til K om det hun mener om saken som K tar opp på bloggen sin. 

Reaksjonen til K er at hun flyr i taket av sinne, og mener at SP mobber, trakasserer og sjikanerer henne, noe SP aldri i verden gjorde med sin kommentar.

K har kommentarsperre på sin blogg, og hun godkjenner stort stort sett kommentarer hvor leserne er enige med henne. Kritiske kommentarer og kommentarer hvor leserne er uenige med henne slippes sjelden eller aldri igjennom kommentarsperren. De gangene noen av leserne er uenige med K blir hun fornærmet, og tolker kommentaren som fornærmelse av henne som person! 

2)
Noen minutter senere går K i gang med å kverulere og krangle på SP sin blogg hvor hun hardnakket påstår at SP sin kommentar var mobbing og trakassering.

Her kan dere lese blogginnlegget til SP hvor K krangler og kverulerer:  http://synskepeggy.blogg.no/1419779902_28122014.html

SP forsvarer seg selvsagt, og det gjør også en annen blogger IJR. 

IJR er en voksen blogger på over 50 år, og hun er godt kjent av voksne bloggere på 40+ listen på blogg.no. De aller fleste holder avstand til IJR. Det gjorde også K på daværende tidspunkt, fordi IJR hadde gått i strupen med noen stygge blogginnlegg som var myntet på K bl.a. ett innlegg hvor IJR skrev at hun ble plaget av psykisk syke bloggere som ødela bloggen hennes. På bloggen til K var IJR ganske så ivrig å kverulere og krangle med henne noe K reagerte på.

På daværende tidspunkt støttet jeg K, for jeg vet kjempegodt selv hvordan IJR er når hun begynner å krangle og kverulere med ufine kommentarer mot en blogger. Jeg støttet K ved å skrive kommentarer under et nicknavn bare K og jeg visste om.

3) 
På daværende tidspunkt var K og jeg facebookvenner, og jeg fortalte K på privat melding på facebook at IJR hadde skrevet noe nedlatende om henne på SP sin blogg.

Likevel var jeg klar og tydelig fra første stund i at jeg tok avstand fra den oppførselen som K holdt på med på bloggen til SP! Jeg vet ikke hvor mange ganger jeg sa til K at hun måtte gi seg med å krangle på bloggen til SP, for hun dummet seg bare ut med en slik tåpelig oppførsel. K hørte ikke på det øret, for hun fortsatte likevel med å krangle og provosere, og bloggvennene til SP forsvarte henne. Når jeg fortalte K at jeg støttet SP og ikke henne, merket jeg at K ble snurt og fornærmet. 

1.januar slettet jeg K som facebook venn, noe jeg hadde tenkt på i lang tid. Jeg hadde lagt merke til den stadige kranglingen hun hadde med flere av sine facebookvenner. Dermed var valget mitt enkelt. 

4) 
K fortsatte med å krangle og kverulere på bloggen til SP. Selv valgte jeg å skrive en støttekommentar på bloggen til SP at jeg overhodet ikke støttet den kranglingen og kveruleringen som K holdt på med, og jeg fortalte at jeg gav min støtte til SP.

IJR som hadde støttet SP frem til nå, snudde plutselig helt om, og ble spydig mot SP og meg. IJR trakk seg ut av bloggen til SP. SP og jeg skjønte med en gang hvorfor SP trakk seg tilbake. IJR satt på gjerdet på sidelinjen, og ventet på riktig tidspunkt for å slå til slik at hun kunne få K på sin side. Det gjorde hun ved å fortelle K løgner om SP og meg blant annet at vi er mobbere, og at SP ikke er klarsynt.  

Det stilnet etter hvert av på det blogginnlegget hvor K begynte å krangle og provosere, og SP trodde at nå var det hele over, men nei. Det var det ikke.
 
5)
SP skrev et nytt innlegg som hun kalte: "Se opp for ny stalker på blogg! - Advarsel !".  Der braket det løs med krangling og kverulering fra K. 

K på sin side shouter blogginnlegg om at hun blir mobbet og trakassert av en voksen blogger på 55 år. Den ivrigste til å kommentere på blogginnlegget til K er faktisk IJR. IJR bedyrer sin uskyld, og det gjør også K. Begge to legger all skyld på SP og meg, og vi blir stemplet som mobbere.  Det dukker opp kommentarer på K sin blogg hvor IJR forteller at SP lyver om sin klarsynthet, og IJR takker K for at hun hadde avslørt SP og meg. 

6)
Det kommer noen få kommentarer inn på blogginnlegget ti K, og bl.a.  denne som ble postet 02.01.2015 kl.01.20 om natten. Kommentaren er skrevet av en kaller seg "En som har fulgt med i mange år".

Det var forøvrig "en som har fulgt med i mange år" som ble postet en kommentar i IJR sin blogg, og vedkommende indirekte SP og meg til å ta selvmord ved  å "gjøre verden en stor tjeneste og fjerne oss selv fra den."

Kommentaren er som følger, med skrivefeil og det hele, nøyaktig slik som den ble skrevet i K sin blogg. 

" En som har fulgt med i mange år" skriver :   "Endelig kom dagen vi alle har ventet på da du avslørte begge løgnhalsene.  Først tok du rotta på bløff makeren svinske Piggy og så den psykogærne katte damen. 

Du aner ikke hva slags helvete Inger J har måttet tåle på grunn av de.

Bløff makeren svinske Piggy den psykogærne katte damen og mange av blogg vennene deres har trakassert Inger J på det groveste.

 Inger J har gjort alt i sin makt for å få frem sannheten men du greide å avsløre bløff makerne i dag.

 Du har helt rett når du skriver på bloggen til svinska at den psykogærne katte damen er redd for Miss Piggy.

Den gale katte damen er stokk dum som ikke ser at Miss Piggy har makt over henne.

Det vises at den gale katte damen er livredd Miss Piggy.

Gjett om vi gleder oss til den dagen det vennskapet slår sprekker. Da får den gale katte damen kjenne hvordan det kjennes ut å bli hengt ut i gapestokken til Miss Piggy.

Miss Piggy lyver så det oser at hun har evner. Den som har evner er Inger J. Hun har vist det gjennom troverdige bilder som er hennes egne og ikke bilder som hun har stjålet.

Du skal huske på at alle bildene som Miss Piggy og den gale katte damen bruker på bloggene sine er stjålet fra andre nettsteder. De skulle blitt anmeldt begge to. Det er ikke lov å bruke andres bilder uten å spørre først.

Det er bra du avslørte den giftige edderkoppen Miss Piggy og den gale katte damen.Det er mange som ønsker bloggen til bløff makeren 

Miss Piggy lagt ned men det har enda ikke skjedd. Bloggen til Miss Piggy skulle blitt stengt for flere år siden.

Så har vi Miss Piggy sin venninde den gale katte damen da. Æsj for et ekkelt menneske og hun er og hun var du venn med på facebook.

Jeg har en ting å si om henneog det er motbydelig menneske.

Ærlige bloggere som deg og Inger J trenger vi mange flere av. Go girl."

Innlegget hvor denne kommentaren stod skrevet har K slettet. IJR på sin side støttet for fult den anonyme kommentaren som ble postet på K sin blogg, og hun applauderte det "den som hadde fulgt med" hadde skrevet. 

7)
SP på sin side skrev et innlegg om dette på sin blogg, og innlegget kan dere selv lese:  http://synskepeggy.blogg.no/1420246295_denne_kommentaren_er_.html

Igjen bedyrer K sin hele og fulle uskyld, og påstår at det er SP og jeg som mobber dem. Både K og IJR fortsetter med å shoute innlegg om at de vil slå ned på voksne nettmobbere, og de bedyrer sin uskyld. 

IJR er så frimodig at hun skriver et innlegg hvor hun utnevner seg selv til blogg.politi:  http://ijr.blogg.no/1420303503_klappjakt_p_netthater.html  

K kommenterer ivrig innlegget som IJR skrev, men etter hvert sletter IJR kommentarene hun hadde fått inn i sitt desperate forsøk på å fremstå som en ærlig blogger. 

8)
Flere av SP sine blogglesere ønsker å få vite hvordan den hele begynte, for en utenforstående som leser denne krangelen i kommentarfeltet på bloggen til SP skjønner ingen ting av hva som har skjedd.  Det skjønner jeg kjempegodt, og for en utenforstående leser nytter det ikke å henge med frem og tilbake. 

Her er blogginnlegget som SP skrev for å forklare hvordan det begynte:  http://synskepeggy.blogg.no/1420410604_det_var_snn_det_start.html

I dette innlegget som SP skrev er ikke K så aktiv på bloggen til SP, men man legger fort merke til at K og IJR holder seg stort sett til sine egne og hverandres blogger hvor de bedyrer sin uskyld, shouter innlegg om at de blir mobbet og begge shouter innlegg hvor de forteller at "sannheten" har kommet fram for dagen. Både K og IJR tar på seg "offerrollen" ved å fortelle at det er de to som blir mobbet og trakassert av SP, meg og SP sine bloggvenner/lesere. Det synes litt merkverdig at verken IJR eller K får så mange kommentarer på bloggene sine, men K og IJR er flinke å kommentere hos hverandre. 


9)
SP på sin side og flere andre bloggere begynner å få nok av den stadige shoutingen av innleggen til IJR og K, og SP skriver dette innlegget: 
 http://synskepeggy.blogg.no/1420442946_n_er_det_nok_.html

Igjen er krangling og provokasjonen i gang! K får klar beskjed fra SP om å fortsette debatten om SP og meg på sin blogg, og SP tydeliggjør for K at hun selv kan velge å slutte med å kommentere, men nei da. Det gjør hun ikke. K fortsetter å krangle, bråke og kverulere på bloggen til SP, og hun vrir og vender på alt som blir sagt.  SP forteller K i klartekst at K har sin egen blogg hvor hun kan diskutere og krangle, men K er som besatt på å fortsette kranglingen på bloggen til SP.

Noen av SP sine lesere forteller at deres kommentarer ikke blir godkjent verken på bloggen til K eller på bloggen til IJR, og man kan jo lure på hvorfor.... 

IJR på sin side dukker opp av og til, og prøver seg ved å kommentere under andre skjulte nick i et forsøk på å gjemme seg, men SP avslører IJR nokså fort. 

Så fort leserne som støttet SP skriver sin mening kommer K inn på bloggen med beskyldninger om at de mobber og trakasserer henne. Det ender med at flere av SP sine bloggvenner/lesere ikke tørr å legge igjen linkene til bloggene sine, og det av  redsel for at K skal begynne å krangle på deres blogger, og det forstår jeg kjempegodt! 

Veien er ikke lang for nye beskyldninger på SP sin blogg om at alle bloggvennene/leserne som støtter SP er falske personer. 

IJR skriver et par innlegg som hun shouter hvor hun forteller at hun hadde søkt opp en av personene som kommenterte på SP sin blogg. IJR påstår hardnakket i sitt innlegg at hun hadde funnet vedkommende på facebook, men hun kunne ikke finne vedkommende 1881, 1880 og i folkeregisteret. Konklusjonen, konspirasjonsteorien og fantasien til IJR tok nok en gang overhånd når hun kunne fortelle at denne personen er en oppdiktet person! 

Hvordan kunne IJR finne vedkommende person når personen blokkerte IJR for 4 år siden fra å finne facebookprofilen? Det går bare ikke an. I tillegg bruker denne personen sitt pikenavn på facebook. Det betyr at IJR må vite hva mannen hennes heter, for det er mannen hennes som mobilnumrene til hele familien står registrert på i 1880 og 1881 :) Var innlegget troverdig? Nei :D Hvordan jeg vet dette? Jo fordi vedkommende er min barndomsvenninne fra Trondheim som selv blogger på blogspot :) 

10)
Omkring 08.01.15 tror SP og jeg at nå har stormen roet seg, men nei da. 10.01.2015 opptok kranglingen seg igjen.

SP er på sin side lettet og glad for at stormen hadde stilnet, og skrev et innlegg om det: 

I begynnelsen foregår alt i kjempekoselige former, men så.... 


11)
En leser tipser K at jeg hadde skrevet et innlegg på bloggen min (det forrige innlegget). K legger igjen en kommentar på bloggen min, og jeg ser tydelig av kommentaren at hun fremdeles er i kranglemodus. På min blogg vil jeg ikke ha bloggere som vil krangle og kverulere, og jeg blokkerte IP-nummeret til K slik at hun ikke får kommentert på bloggen min. Alle hennes kommentarer går rett i spamfilteret som blir slettet! 

K ble fly forbannet da hun oppdaget at jeg hadde blokkert IP-nummeret hennes fra å kommentere på bloggen min. I ren forbannelse publiserer K bilder av private chatmeldinger som mellom K og meg som vi hadde skrevet til hverandre i fortrolighet da vi var facebookvenner. Dette ble gjort som en ren og skjær hevnaksjon, for å sverte meg, og sist men ikke minst for å sette SP og meg opp i mot hverandre, noe hun ikke greide!

SP og bloggvennene/leserne til SP støttet meg fult og helt, og noen av dem skrev i sine kommentarer i innlegget til SP at de hadde gjort akkurat det samme om det var en av deres bloggvenner som hadde blitt baktalt på bloggen. 

Bloggvennene/leserne til SP og SP tok sterk avstand fra det K gjorde på bloggen da hun valgte å gå til det skrittet å publisere utdrag fra facebookchaten K og jeg hadde i all fortrolighet. De mente klart og tydelig at det var sjofelt og stygt gjort av K å gjøre dette, og de mente også at moralen og samvittigheten til K var lik null! 

Selv vet jeg at jeg ikke burde ha stolt på K når jeg chattet med henne på facebook, og dette var like så mye en lærepenge for meg at jeg kanskje var alt for naiv når jeg stolte på K! Jeg reagerte jo på noen av de kranglene hun hadde med facebookvennene sine om forskjellige ting, og jeg reagerte også på at hun alltid følte at hun ble forfulgt, mobbet og trakassert av noen på hjemplassen hennes. Det var noe som sa at jeg måtte være forsiktig, men det var jeg ikke. Derfor lå det i tankene mine at jeg skulle slette henne som venn, for jeg skjønte at jeg ikke hadde samme interesser som henne, og at vi var forskjellige.

Jeg har nå blokkert K fra å finne hverdags facebookprofilen og kattefacebookprofilen min, og det vet jeg flere andre bloggere som har gjort. 

Alle K sine innlegg samt kommentarer som handlet om at hun ble mobbet, sjikanert og trakassert er nå slettet fra bloggen.


OPPSUMMERING OG TANKER: 

Felles for både IJR og K er at de begge har kommentarkontroll på bloggene sine. Det er det jo mange bloggere som har, men de andre bloggerne som kommentarkontroll er kjempeflinke til å publisere alle kommentarer som kommer inn på bloggene deres. Noe IJR og K ikke gjør. K har av og til en sjelden gang publisert kritiske kommentarer til sine innlegg, mens IJR på sin side gjør aldri det. Hos IJR blir bare positive kommentarer som støtter henne publisert, for IJR mener at alle som ikke mener det samme som henne mobber og trakasserer. 

Særlig K som var den som begynte å krangle på SP sin blogg kunne ha åpnet kommentarkontrollen på sin blogg slik at leserne kunne diskutert der, men nei det gjorde hun ikke. Hun visste/vet vel innerst inne at det hadde kommet inn negative kommentarer av lesere som ikke støttet hennes ufine nettoppførsel. Dette ser leserne, og de ser at hos SP er det bare å kommentere. Noen av leserne har skrevet i kommentarene sine til SP at de har forsøkt å poste kommentar/er på bloggen til K, men kommentar/ene er ikke blitt godkjent. Når K ser at bloggvenner/lesere av SP kommenterer blir hun trigget til å krangle med dem. 

Jeg synes det er ufint og rett og slett respektløst ovenfor en blogger å krangle på hans/hennes kommentarfelt. Når en blogger har en helt åpen blogg hvor alle kan kommentere, er dette en tillitserklæring til bloggvennene/leserne. Dessverre er det ikke alle som viser seg den tilliten verdig. Likevel har ingen bloggere rett til å begynne å starte en krangel inne i et kommentarfelt hos en annen blogger selv om bloggen er åpen! De aller, aller, aller fleste bloggere skjønner dette, men så har du noen få bloggere som alltid ønsker oppmerksomhet. Det er de bloggerne som ikke går av veien for å krangle på andre sine blogger!

Det SP har bedt oss som er hennes bloggvenner om, er at vi aldri må synke så lavt at kaller de som ødelegger et blogginnlegg med krangler med stygge øk-navn, og det har SP bekreftet at vi heller ikke gjør. Hva andre lesere som kommenterer gjør, blir deres sak, men vi som er bloggvennene til SP siden 2010 skal IKKE synke så lavt. SP sitt ønske om dette respekterer vi fult og helt! 

Jeg er fullstendig klar over at mitt blogginnlegg kan skape ny debatt og oppstyr, men jeg bryr meg ikke om K og IJR i det hele tatt! Gjennom mitt innlegg vil jeg faktisk vise hvordan voksne bloggere i alderen 40 - 50 års alderen kan oppføre seg! Det er og blir flaut! 
I en hver krangel, uansett blogg eller i det virkelige liv, vil parter i en krangel ta parti med en av partene, noe som er normalt. 

SP og jeg hadde retten på vår side til å reagere da vi ble tipset om denne kommentaren som lå ute i kommentarfeltet på bloggen til K, og som var skrevet av "En som har fulgt med i mange år". Vi har sterke mistanker om hvem som står bak denne kommentaren.
Ingen kaller noen med øk-navn som "psykogærne kattedame". Da mener jeg at SP og jeg hadde retten på vår side til å si fra hva vi mente, for både SP, SP sine bloggvenner/lesere og jeg mente at kommentaren gikk langt over grensen for det som kan kalles normal nettoppførsel! 
Jeg er fullstendig klar over at en viss K og IJR nå kommer til å true med å ta kopi av blogginnlegget mitt, men husk du har IKKE lov til å kopiere et skrevet innlegg som er mitt Åndsverk! 

I tillegg vet jeg med 100% sikkerhet at mine bloggvenner/lesere vet hvor grensen går når de kommenterer på bloggen min, og dere vil aldri finne noen ufine kommentarer som går over streken på bloggen min. Dere kommer ikke til å få gleden av å lese kommentarer hvor det skrives øk-navn om dere. Hvis slike kommentarer kommer inn på bloggen min (uansett innlegg), sletter jeg dem, for jeg godtar ikke usaklige og stygge kommentarer hvor det forekommer personhets. Bloggleserne mine vet hvor grensen min går, og de er klar over konsekvensene for å skrive kommentarer som kan tolkes som personangrep. 

Jeg håper at voksne bloggere som har vært med på denne krangelen (alle vet hvem det gjelder) kan gå videre på hver sine blogger slik at vi alle kan blogge om våre ting og det som opptar den enkelte av oss! Ikke la oss irritere over at en blogger mener at "månen er en gul ost"! Det blir for barnslig! Ser du en blogger hvor du irriterer deg over noe han/hun skriver, vær så snill å gå videre til en annen blogg. Ingen tvinger oss til å lese blogger som vi ikke liker.

Som bloggere vil vi oppleve at vi får inn kommentarer på bloggene våre hvor en eller annen bloggleser er uenig i det vi har skrevet i blogginnlegget. En del bloggere (ikke bare på 40+, men i alle aldersgrupper av bloggere) tåler rett og slett ikke å høre at leserne er uenige med seg. Den type bloggere tolker kommentaren fra leseren som mobbing og persontrakassering. Det synes jeg er kjempetrist, og særlig hvis kommentaren fra leseren er saklig og godt begrunnet om hvorfor han/hun er uenig med oss.

Hvis du som blogger er usikker på hva leseren mente med kommentaren sin, spør ham/henne før du begynner å påstå at han/hun mobber og trakasserer deg. Det kan hende at du har misforstått det bloggleseren din har skrevet, og det kan være at du som blogger har uttrykt deg dårlig skriftlig i ditt innlegg. I slike tilfeller kan misforståelser mellom blogger og bloggleser oppstå, og det kan utvikle seg til en heftig debatt og på grensen til krangling.

Det å være uenig har aldri vært mobbing eller personangrep, med mindre leseren angriper deg som person som f.eks. å skrive hvor dum og stygg du er. Da snakker vi om klart personangrep!
På blogg finner vi en god del bloggere som er samfunns- og politisk engasjerte, og som skriver kjempegode samfunnsrelaterte blogginnlegg. Jeg har lest flere slike blogger som fenger, nettopp fordi bloggeren er kjempeflink til å uttryke hva han/hun mener.

Noen av bloggerne opplever at bloggleserne tolker innleggene personlig, fordi leserne går rundt og tror at innleggene deres gjelder dem selv, og dét til tross for at bloggeren skrev blogginnlegget sitt på generelt grunnlag.

Flere bloggere har stått frem i sine blogger og fortalt at de opplever at noen av leserne tror at diskusjonen handlet om dem, og leseren flyr i strupen på bloggeren ved å kalle ham/henne for mobber. Gjerne får bloggeren beskyldninger fra leserne som tolker diskusjonsinnlegget personlig myntet til seg selv om at han/hun mobber, trakasserer og sjikanerer. 

Hvis du tror at alle diskusjonsinnlegg handler om deg som person bør du finne deg en annen hobby enn å blogge! Reagerer du så sterkt på et diskusjonsinnlegg hos en blogger, har den bloggeren greid noe vesentlig viktig, nemlig å få frem sitt budskap til oss lesere. 
La oss alle på 40+ fremstå som voksne gode forbilder for de yngre bloggerne.
Dersom du noe uoppgjort med en blogger, så overse den bloggeren, og la den bloggeren få blogge i fred. Det samme gjelder alle sammen av oss! Ikke provoser den bloggeren med usaklige kommentarer på hans/hennes blogg! 

Dersom du og den du ikke liker har samme bloggvenn, vær så snill å aksepter bloggvennskapet mellom de to! Aksepeter at den bloggeren du ikke liker kommenterer hos andre bloggere som dere har felles. Hvis det er vanskelig å svelge for deg har du ikke noe på en blogg å gjøre! 


 







               

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar