onsdag 22. april 2015

MULIG JEG MÅ "AVMAGNIFICATISERES" :)

Det er helg igjen, og det er kjempegodt :) Denne helgen brukes til å slappe av, ta det med ro, ha det sosialt sammen familie og venner. 1 uke er gått siden den store konserten da vi var 200 korsangere som fremførte John Rutter sitt verk Magnificat.

Du verden for en kjempeherlig helg. Det ble en uforglemmelig opplevelse, og det kan bare ikke beskrives med ord!

Bare det å få lov til å synge sammen Trondheimssolistene i Olavshallen var en opplevelse i seg selv :)
Det hele braket løs på fredag 14.03.2014. Vi tok buss innover til Steinkjer. Kom frem kl.14.00. Da vi kom frem til Steinkjer var det kaffe, kaker og påsmurte brødskiver. Kl.14.30 begynte vi med stemmeoppvarming. Kl.15.30 hadde vi prøver i Steinkjer Kirke sammen Trondheimssolistene og sopransolisten. Kl.18.00 fikk vi alle korsangerne pizza, og etterpå slappet vi av før konserten begynte.
Konserten begynte kl.20.00. Det var masse publikummere i kirka, og vi fikk kjempebra applaus :D Selv var vi fornøyde, men vi visste at vi hadde noe å forbedre til konserten dagen etter. Publikummerne var kjempefornøyde, og vi fikk bra kritikk i Trønderavisa (lokalavisa i Nord-Trøndelag).


 Litt av koret under konserten i Steinkjer Kirke. Bildet er lånt fra en faksmile vi fikk tilsendt på mail med omtale av konserten som stod i Trønderavisa mandag 17.03.2014. 


Etter konserten var ferdig tok vi buss tilbake til Trondheim, og vi kom hjem ca.kl.23.30. 

Lørdag 15.03.2014 møtte vi opp i Olavshallen til kl.13.00. Vi korsangerne hadde først oppvarming, og så øvelse med musikerne. Etter øvelsen fikk vi god tid til å slappe av på, og vi fikk servert kaffe, kaker og baguett. Kl.19.00 begynte konserten, og det det var bare så kjempeherlig å synge i Olavshallen :)

Det kom også en god del publikummere, og tilbakemeldingene fra de som hørte på var at dette var mektig å høre på :D Vi korsangerne syntes det var helt fantastisk å stå og synge i Olavashallen, og det var jammen litt av en akustikk der :) Dette var en stor opplevelse for de aller fleste av oss i koret :) 

Da konserten var ferdig tok vi turen på Krambua (en pub i Trondheim). Der koste vi oss og slappet av :)

Søndag 16.03.2014 tok vi buss opp til Horg Kirke på Lundamo (litt sør for Trondheim). Vi kom frem til Horg kl.12.00. Da vi kom frem var det servering av kaffe og kaker. Kl.13.00 var det stemmeoppvarming for oss i koret før vi hadde en liten gjennomgang med musikerne.

Etterpå fikk vi servert lunch. Kl.16.00 begynte konserten, og denne konserten var vel den beste konserten. Vi fikk kjempebra applaus fra publikum, og det var flere som uttrykte at dette var kjempeflott og mektig! Det er alltid vemodig når slike oppsetninger er ferdige, og det var nok flere av oss som ønsket at vi kunne fremføre verket Magnificat flere ganger!  


Horg Kirke på Lundamo.


Inne i Horg Kirke før stemmeoppvarmingen.


Litt av altrekka i koret før oppvarmingen :)


Bassene og tenorene i koret før oppvarmingen.


Sopranene i koret før oppvarmingen.


Vi tok buss hjem til Trondheim etter konserten, og vi kom hjem kl.19.00. 

Da først kjente vi at vi var slitne. Selv fikk jeg meg betennelse i hælen. Hælen min var knallrød, og det var vondt å stå og gå på foten. Det kommer av at vi stod mye i helga. Jeg anbefaler ingen å stå flere timer på et murgulv. Det var andre som kjente at de hadde vondt i ryggene sine også. Ei i koret hvor mannen min og jeg synger måtte til kiropraktor på tirsdag, for ryggen og hofta hennes hadde låst seg under konserthelga. Betennelsen i hælen min har ført til at jeg nesten ikke har fått på meg sko på foten, og gåturene mine har dessverre uteblitt. Når jeg har øvd på fløyta har jeg sittet på en stol. Nå er hælen min bedre igjen :)

 Det tok noen dager etter konserthelgen før man landet på bakken igjen, og som ei i Trønderkor (det andre koret hvor jeg synger) så fint sa det at nå måtte vi "avmagnificatiseres" :)

En ting er sikkert, og det er at det er en kjempestor opplevelse å få være med å synge et slikt verk sammen med 200 korsangere! I tillegg blir man kjent med flere fra andre kor, og man stifter nye bekjentskaper på tvers av korene :) Sist men ikke minst er det kjempesosialt å være med på :)

Uken her har gått kjempefort. Jeg bruker som jeg har nevnt før flere timer på å øve på fløyta.

Ukentlig har jeg spillejobber i begravelser, ved hyggetreff, ved gudstjenester og bryllup. Stoffet jeg spiller vil jeg holde varmt, samt at jeg øver inn nye stykker jeg kan ha på repertoarlisten. Det er mye av de samme stykkene som går igjen når jeg spiller under en begravelse.

 Ellers har jeg fått time til ortoped 05.05.2014. Jeg sliter med betennelse i venstre skulder. Betennelsen sitter i kragebeinsfestet, og det er ikke godt. De har forespeilet meg operasjon. Jeg hadde en skulderoperasjon i min høyre skulder også for 3 år siden. Etter det har jeg ikke hatt smerter der, men det er vondt å løfte høyre arm over hodet.

I tillegg har reumatismen min slått seg på fingrene. Jeg sliter med at lillefingeren låser seg, og det gir smerter. Det er fordi det er trang passasje for scenen opp til leddet, og for å bli kvitt dette må jeg opereres. Selve operasjonen tar 10 minutter, og man får bruke hånda dagen etter allerede. Når jeg jobber som frilancemusiker på fløyte er jeg helt avhengig av at alle fingrene fungerer slik de skal! Det at lillefingeren låser seg er helt vanlig for reumatikere. Fastlegen min mener det er spørsmål om tid før fingrene mine blir angrepet av reumatisme.

Nei jeg setter meg ikke ned og sutrer av den grunn. Jeg kommer til å fortsette å spille fløyte og piano, for det er en kjempefin trening for hendene mine :)

 Forrige helg fikk vi snø i Trondheim, og det var kaos på veiene. Vi trøndere ble tatt litt på senga, men mars måned i Trøndelag så kommer det en lading eller to med snø før våren kommer. På torsdag ble det mildere, og snøen begynte å smelte. I går kunne man bokstavelig høre at det smeltet :) Solen skinte og det dryppet vann fra takrenna på huset. I dag er det overskyet, men det er + 7 grader ute :) 

Ennå går jeg rundt og spontansynger på strofer og linjer fra Magnificat. Jeg kan sitte og prate med noen, og plutselig begynner jeg å synge på noe av verket :) Ja man blir slik når man synger i kor :D Jeg ønsker alle mine lesere en kjempefin lørdag, og en fortsatt kjempefin og god helg :)    

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar