onsdag 2. november 2016

OKTOBEROPPDATERING I ORD OG BILDER :)

Høsten har gått kjempefort, og hvor ble oktober måned av? Den bare suste forbi.

Nå skal sant sies at jeg er og blir et vår- og sommermenneske, for våren og sommeren er mine favorittårstider. Likevel er det ingenting som slår høsten med dens fargeprakt ute i naturen. Naturens fargespill med røde, gule og brune blader. Det fineste om høsten er når det er sol fra skyfri himmel, og de kjempefine høstfargene :)

Vi Trøndere skal ikke klage på været, for i oktober har været vært kjempefin med sol fra skyfri himmel så og si hver eneste dag. Det var først før helgen at det plutselig ble hustrig med regn og vind.

Jeg vet mange sliter med høstdepresjon i mørketiden. Takk og lov at jeg ikke kjenner til hva høstdepresjon er. Det må være fælt å slite med det, og jeg har medfølelse med dem.

Selv prøver jeg å være bevisst på å nyte de mørke høstkveldene. Når jeg skal koble av om kvelden tenner jeg talglys, koser meg med en kopp te, finner frem håndarbeidet, leser en god bok, hører på musikk og sitter under kosepleddet :) Da er høstkvelden perfekt :) Hvorfor ikke gjøre de mørke høstkveldene koseligere? Det er bare noen små triks som skal til for min del, og vips så er det en kjempekoselig stemning i huset :)

I går var det halloween. Mannen min og jeg har ingen unger, men jeg synes det er en kjempefin anledning til å pynte huset med orange lys og glasshalloweenpyntene jeg kjøpte på Nille. Fargen orange er en høstfarge synes jeg, og hører denne årstiden til. Så kommer vi til advent, og da er fargen lilla.

Lys gjør noe med oss mennesker, og jeg tror vi trenger slike markeringer når det er høst og mørke høstkvelder. Det er jo av den grunn at de fleste religiøse markeringer er lagt til desember på den mørkeste tiden året. De fleste religioner har sine markeringer samtidig som vår julefeiring.

Siste nytt med foten er at sceneplaten under hælen er kraftig betent. Jeg har faste treningsøvelser jeg gjør når jeg trener, men det er mye jeg ikke får lov til å gjøre. Utendørs skal jeg avlaste med krykker. Timen til ortopeden ble utsatt pga. legestreiken, så operasjon blir det nok neppe før over jul. Når jeg går kjennes det ut som noen har puttet noe hardt midt under hælputa. Det er ikke vondt, men ubehagelig.

Jeg er glad for at jeg har bil, for da kommer jeg meg dit jeg ønsker. Det er et prakk å bruke krykker på bussen, og jeg har opplevd flere ganger at jeg har måttet stå på bussen til tross for at jeg haddde med meg krykkene. En gang var det en utenlandsk gutte som reiste seg, og han at jeg kunne sette meg på setet hans. Imponerende gjort av gutten. Jeg takket ham for hjelpen. Derfor har jeg kviet meg til å ta buss når jeg går med krykker. Nå som jeg har bil er det mye enklere :)

Mannen min er leder i Norges Korforbund Sør-Trøndelag, og det hender at han får gratisbilletter til korkonserter. Lørdag 05.11.2016 skal Mannskoret Nøkken feire sitt jubileum på Ringve Museum. Mannen min er invitert med følge til konserten samt festmiddag. Det gleder jeg meg til, og det blir kjempekoselig :) Mannen min skal overrekke en gave fra Norges Korforbund Sør-Trøndelag til koret.

November og desember er jo tid for korkonserter, og det er viktig å ta seg tid til å dra på konsertene til hverandres kor. Det er på den måten vårt eget kor kan få publikum fra andre kor. Planen er også å dra på Damekoret Cantus sin årlige julekonsert, og ikke minst Nidarosdomens Guttekor sin julekonsert med Arve Tellefsen. Det er rett og slett meditasjon å være tilhører på en korkonsert. Hver gang jeg er på julekonsertene med Cantus og Nidarosdomens Guttekor blir jeg fylt av ro og varme inni meg. Da kan julen bare komme :)

Det er rart hva musikken kan gjøre med oss mennesker. Tenk at musikk er et felles språk på tvers av kulturer, språk og religion? Det er magisk å tenke på <3

Som dere skjønner har jeg hatt en kjempefin oktober måned, og nå er det ikke mange ukene igjen til jul :)

Jeg har lyst til å dele noen bilder jeg har tatt, og jeg håper dere liker bildene :)



Høsten er tid for å tenne talglys :) 



Skyfri himmel over treet, og nettopp et slikt syn gjør høsten kjempefin :)



Middagslaging 26.10.2016. To stk. søtpotet :)



Søtpotet oppskåret i skiver. Stekes på 250 grader midt i ovnen i 20 minutter :)



Søtpotet er kjempegodt til kylling sammen med masse grønnsaker :)



Jeg bruker alltid denne når jeg steker maten.



Selv er jeg ikke et forkostmenneske, men jeg elsker smoothie, og hver morgen lager jeg hjemmelaget smoothie med disse ingrediensene :)



Jeg lager smoothien litt tjukk som en yoghurt. 



Smoothien klar til og drikkes :) En sunn og næringsrik  start på dagen :)




Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar