mandag 6. februar 2017

BLOGGOPPDATERING MED BILDER FRA JANUAR MÅNED. GRATULERER ALLE SAMER MED SAMENES DAG :)

Hjelpe meg som dagene og ukene i januar har rast av gårde! Vanligvis er januar en kjedelig måned hvor det ikke skjer så mye, men i år har det vært det stikk motsatte. Januar måned har passert alt for fort.

I dag er det 06.02.2017, og det er Samenes Nasjonaldag. Gratulerer så mye med nasjonaldagen, og jeg er stolt av å være 1/4 sjøsame siden min bestemor sin familie var sjøsamer :)



Gratulerer med Nasjonaldagen til alle samer <3 :)



Vi har hatt en kjemepfin januar måned når det gjelder været. Det har vært mildt og fint vær. Fikk litt snø tidligere i januar, men den ble liggende noen få dager før den regnet bort. 

Som dere vet så døde begge kattungene til Dixie Rose ved et par dagers mellomrom :( Det var kjempetrist, men 99% sikkert hadde kattungene en infeksjon, og det som mest sannsynlig som følge av at de hadde lagt sammen en død kattunge som trolig hadde vært død siden uke 7 i drektighetsperioden. Når slikt skjer blir man litt satt ut. Heldigvis og takk og lov gikk det kjempebra med Dixie. Hadde de kattungene lagt lengre i magen til Dixie kunne Dixie kanskje fått bukhulebetennelse. Nå skjedde heldigivs ikke det :) Dixie har det kjemepfint, og hun koser seg som kastrat nå <3 :) 

Jeg trengte tiden etter det som skjedde til å få litt avstand, og det har ført til at jeg ikke har hatt overskudd til å blogge. Nå endelig er overskuddet til å blogge tilbake :) 

Dere som leser og følger med på bloggen min vet at jeg ble operert for betennelse i sceneplaten i desember måned. Det ble 3-4 uker på krykker etter operasjonen, men nå er jeg heldigvis i gang med treningen. Dere kan tro det er kjempegodt :) 

To ganger i uka trener jeg stryketrening med vekter hos fysioterapeut. Det skal jeg gjøre ut mai måned. Jeg elsker å trene stryketrening, og jeg merker at jeg har fremgang. Jeg ble satt litt tilbake, og måtte ta lettere vekter på, men på fredag 03.02.2016 økte jeg vektene på to apparater :) Det er jeg kjempefornøyd med :) Jeg får skikkelig overskudd etter jeg er ferdigtrent. Det har hendt at jeg har dratt på trening når jeg har vært trøtt og sliten, men det er særlig da det er kjempegodt å trene, for man blir så opplagt etter treningsøktene :) 

Jeg prøver å komme meg mellom kl.08.00 - 09.00, for det er kjempegodt å begynne dagen med en treningsøkt. Etter jeg har trent ferdig kjører jeg hjem og dusjer før jeg går i gang med øving på fløyta og andre daglige gjøremål. 

I koret er vi godt i gang med vårsemesteret, og vi har mye å se frem til i vår. Lørdag 04.02.2017 hadde vi i koret vår årlige årsfest, og det var kjempegøy :) Det var leid en nyåpnet restaurant, og vi fikk servert buffèt, drikke, kaffe og kaker :) I tillegg sørget flere av kormedlemmene for underholdning. Ingen fest uten levende musikk. Normalt sett så er musikken på slike fester alt for høy, og man blir sittende å rope til hverandre, men de som spilte opp til dans for oss hadde et kjempeflott lydnivå slik at det gikk at nå sitte å prate uten å anstrenge stemmen :) Bandet spilte variert og kjempefint musikk :) 

04.03.2017 skal koret delta på et sangertreff sammen med noen andre kor. Først blir det en konsert hvor hver av korene synger 4-5 sanger. Etter konserten med korene blir middag, kaffe, kaker og dans til levende musikk :)

I midten av juni er det sangerstevne som koret skal delta på, og det blir kjempegøy :) Det er årets høydepunkt for korene, og man møter mange kjente og kjære sangervenner fra andre kor :) 

Jeg har også kommet meg i gang igjen etter ukene på krykker med spillejobber på fløyta, og jeg har hatt to fløytespillejobber i bisettelse. I uka her har jeg en spillejobb i bisettelse. Neste uke er litt mer usikkert, for mandag 13.02.2017 skal jeg til tannlegen å rotfylle en tann som jeg fikk betennelse i. Jeg må se an formen etter rotfyllingen. Det var i desember jeg plutselig oppdaget en kul ved tannen, og det gjorde vondt da jeg spiste. Jeg fryktet tannkjøttbetennelse, men det var rotbetennelse. Tannlegen min bedøvde tanna mi, og det kom puss ut da hun klemte på kulen. Ergo rotbetennelse. Jeg fikk midlertidig fylling i tanna mi, og den har holdt til nå. Det skal bli kjempegodt å bli ferdig med rotfyllinga! 

I alle år har jeg hatt tannlegeskrekk, men tannlegen jeg går til nå har gjort at jeg er kvitt tannlegeskrekken. Nå gruer jeg meg ikke hvis jeg må plombere. Det er et stort framskritt. Hun er kjempeflink å sette bedøvelse, og så lett på hånda når hun jobber. Hvilken tannlege man går til har mye å si. 

Jeg tror min tannlegeskrekk kommer fra skoletannlegen vi hadde på barneskolen vi gikk. Husker jeg hadde hull i 1.klassen, men etter det hadde jeg ikke hull frem til jeg var 35 år. I klasserommene på barneskolen vi gikk var det telefon i hjørne av klasserommet ved kateteret. Når telefonen ringte i A-klassen skjønte vi at det nærmet seg vår tur til tannlegen. Det gikk som et sug i magene våre da telefonen ringte i vår klasse, for da visste vi at det var vår tur til å gå til skoletannlegen. Innkallingen til skoletannlegen gikk i alfabetisk rekkefølge. Guttene fra A - R, og så jentene fra A - W. Jeg har vært skånet med å ha sterke tenner, men tannlegen min sier at plomberingen av de tennene jeg gjorde våren 1974 har blitt plombert alt for dypt, og amalganet de brukte den gangen går ned mot nerven i tanna, og lager rotbetennelser. Derfor prøver jeg å skifte ut fyllingene i en og en tann for å forebygge rotbennelser. En ting er at amalganfyllingene har holdt bra, men en annen ting er når de skaper problemer slik at det blir rotbennelse ut av det. 

I dag har vi kjempefint vær her hos oss. Solen skinner fra en skyfri himmel, og det er et perfekt februarvær :) Det er kjempeherlig å se at vi nå har fått lysere ettermiddager, og faktsik er det også lysere om morgen når man står opp :) 

Jeg savner det å gå en tur, men pga at jeg får så vondt i hælene mine pga gal belastning når det er småglatt ute går jeg heller flere minutter på tredemølle. Gårturer kan jeg ta når det blir vår og bart på veiene :) 

Ønsker å dele noen bilder med dere som jeg har tatt i januar måned :) Jeg håper dere liker bildene mine :) 



Jeg er overhodet ikke et frokostmenneske, men drikker et glass hjemmelaget smoothie hver eneste morgen :)



 De to dagene jeg er på trening til fysioterapeuten varmer jeg alltid med å gå på tredemølla i 15 - 20 minutter :)



Leggpress er en fast del av treningsprogrammet :)



Økte på belastningen på leggpress, og gikk opp til 68 kg der :) 



Kjører også legg extensions med og uten curl som et fast innslag i treningen min :)



Skriver alltid en treningsdagbok, og det er motiverende. Ikke minst motiverende å se fremgangen :)



Ikke noe er som å pynte opp til helgen med tulipaner i januar, februar og mars :) Jeg elsker tulipaner :)




Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar