søndag 7. august 2016

BLOGGERNE SOM ROPTE: "ULV, ULV!"

De fleste har vel hørt eventyret om "Gutten som ropte: Ulv, ulv"? Dette eventyret kan vi alle sammen trekke en parallell med til vårt dagligliv, for det er faktisk mennesker som roper: "Ulv, ulv" uten at det er fare.

Hvor jeg vil med dette?

I bloggverden ser vi mange bloggere som blogger. De aller fleste bloggerne er kjempekoselige og fine bloggere som sprer positivitet og glede. Jeg blir personlig i godt humør av å lese oppmuntrende blogger.

Så finnes det de få bloggerne som sprer dårlige vibber. De virkelig forsøpler og forsurer bloggmiljøet for de rundt seg, de havner i krangler med andre bloggere og sine blogglesere og bloggerne går lei av dem. Nå skulle man tro at dette gjaldt yngre bloggere, men nei da. Dette gjelder særlig to godt voksne bloggere. Den ene bloggeren KM er 43 år, og den andre bloggeren er IJR som er 53 år. IJR har herjet rundt og gjort blogglivet surt for mange bloggere helt fra jeg begynte å blogge i 2006. Selv ble jeg advart mot bloggeren IJR av en bloggvenninne allerede i 2008 at jeg måtte være kjempeforsiktig med bloggeren.

IJR og KM har flere likhetstrekk når de blogger. Begge to elsker å provosere bloggere og lesere for å få oppmerksomhet. De tåler ikke at bloggleserne er uenige med dem, for da hyler de og bærer seg over at de blir mobbet. Jeg har ikke tallet på hvor mange ganger KM har usaklig har beskyldt blogglesere som har kommentert på bloggen hennes for å være mobbere og nettroll. Da har kommentarene vært saklige og konstruktive! Det samme gjelder også bloggeren IJR. Hvis bloggeren IJR får kommentarer hvor bloggleserne er uenige, eller sier i mot IJR blir de stemplet som mobbere!

Begge bloggerne oppfattes som spydige mot leserne som ikke mener det samme som dem. Flere med meg som var personlig vitne til at KM kalte en bloggleser for et "skrukketroll" i et blogginnlegg som KM hadde skrevet. Blogginnlegget handlet om at KM var glad for at det fantes skjønnhetsbehandlinger som botox, juviderm og restylane! Mange blogglesere skrev sin mening om at de tok avstand fra slike skjønnhetsbehandlinger, og flere av bloggleserne som kommenterte på blogginnlegget fikk så hatten flagret. Blant annet en leser fikk stempelet "skrukketroll".

Etter slike diskusjoner på bloggene sine tyr både KM og IJR til å ta på seg rollen som "uskyldige mobbeofre" som aldri gjør noe galt. Det er alltid alle andre sin feil enn deres egen.

Det er en kjempestor skam at disse to bloggerne misbruker begrepet mobbing på den måten de gjør! Da tenker jeg på de som virkelig opplever, og har opplevd mobbing på kroppen! Når disse to bloggerne hyler og gauler over at de blir mobbet er det respektløst fra ende til annen! Tanken på at de tar på seg "mobbeofferrollen" gjør meg kjempesint!

Til å være voksne mennesker mangler både KM og IJR selvinnsikt, selverkjennelse og evnen til å se sine egne feil på sin egen nettoppførsel.

Man skulle tro at voksne nettbrukere visste bedre. Nå skal voksne bloggere går foran med et godt eksempel, og være gode forbilder for de yngre bloggerne, men IJR og KM er fasitendårlige forbilder!

Ikke nok med at de to sitter på bloggene sine og hyler og gauler høyt om at de er mobbeofre. Det er flere av mine bloggvenner som har fortalt meg at både IJR og KM har begynt å herje inne på et forum som heter for Kvinneguiden på ulike diskusjonstråder der. Jeg har helt til å går kveld ikke en gang satt mine øyne på Kvinneguiden, for jeg har hørt så mye negativt om det nettstedet. Etter flere private meldinger på facebook fra flere av mine bloggvenner om jeg måtte ta en titt på forumet for å se. Lot jeg meg overtale. Jeg angrer for at jeg gikk inn, og jeg mener det av hele mitt hjerte! Aldri mer om jeg skal besøke Kivnneguiden!

Jeg ble sittende i sjokk og vanntro å lese hva KM og IJR presterte å lire ut av seg på to tråder. Den ene tråden heter for: "Respekterte Bloggere", og den andre tråden heter for: "Forholde seg til mobbing på nett".

Tråden som heter for "Respekterte Bloggere" ble åpnet av en viss MafiaBoss 28.07.2016. Denne MafiaBossen har en blogg på en bloggplattform med det samme bloggnavnet. Bloggnavnet ble visstnok endret til bloggerens eget navn da en av de som diskuterte på tråden hadde lagt merke til hva som hadde skjedd. Du snakker om å avsløre seg selv :) Denne MafiaBossen på tråden "Respekterte Bloggere" har kommet tilbake til tråden med en ny bruker hvor brukeren kaller seg for CKT. Jeg skjønte det fort, for det er kun et menneske på nettet som jeg vet om på nettet som bruker ordet: "jaggu"  :)

Det var ikke måte på hvordan to av de ivrigste debattantene holdt på å kverulere de andre på tråden. Den ene var som sagt CKT, og den andre var en bruker som kaller seg Lovelulu. Denne Lovelulu kjente i hvert fall jeg igjen, for den brukeren slettet bloggen sin med det samme nicknavnet for en stund siden. Ikke nok med det, så åpnet også Lovelulu en tråd som kalles for: "Hva er en bra blogg?". På den tråden fisket Lovelulu etter at debattantene skulle si at hun hadde en bra blogg. Jeg så at den tråden også hadde blitt moderert av moderator, og man kan jo lure på hvorfor :)

Jeg trodde ikke mine egne øyne over all kveruleringen som jeg var vitne til å lese av CKT og Lovelulu. Når jeg vet at de to er voksne damer på henholdsvis 43 år og 53 år kjente jeg at jeg ble direkte flau på deres vegne! De to kverulerte i vei, og mange av de andre debattantene ble irriterte på måte de oppførte seg på. Innså de sin egen nettoppførsel? Nei da. I deres øyne var alle de andre på tråden som hetset og mobbet dem! Jeg må få si at mangelen på virkelighetsoppfatningen hos de to voksne bloggerne og nettbrukerne skremmer meg!



HER ER NOEN PRINSTSCREENBILDER JEG TOK FRA TRÅDEN RESPEKTERTE BLOGGERE FOR Å VISE HVOR USAKLIG EN DEBATT PÅ ET FORUM KAN BLI:



Tråden "Respekterte Bloggere" åpnet av brukeren MafiaBoss.












Det ble ikke populært mottatt fra MafiaBoss at debattanter sa i mot i tråden.



Noen debattanter prøver å holde seg saklige. I dag tidlig da jeg gikk inn for å se hva som hadde skjedd i løpet av nattet, hadde moderator ryddet opp i tråden. De av mine bloggvenner som følger med på Kivnneguiden har fortalt meg at moderatorene er kjempeflinke til å gå inn å slette kommentarer som bryter med forumets regler.



MafiaBoss/CKT/IJR sitt dårlige forsøk på å skyve skylden over på de andre debattantene på tråden.....



Mangelen på selvinnsikt over sin egen oppførsel på tråden er langt unna denne brukeren....



På fredag 05.08.2016 åpnet CKT en ny tråd på Kvinneguiden som heter "Forholde seg til mobbing på nett". CKT/IJR gikk rett til angrep mot dem som hadde en annen oppfratning av det hun hadde, og CKT/IJR var ufin og kjempestygg i sine svar på tråden der. Jeg tok også noen printscreenbilder fra den tråden der som dere skal få se.






På fredag 05.08.2016 åpnet CKT en ny tråd på Kvinneguiden som heter "Forholde seg til mobbing på nett". CKT/IJR gikk rett til angrep mot dem som hadde en annen oppfratning av det hun hadde, og CKT/IJR var ufin og kjempestygg i sine svar på tråden der. Jeg tok også noen printscreenbilder fra den tråden der som dere skal få se.



Moderator har her også gått inn og ryddet opp, for det var rett og slett sure og ufine svar fra CKT og flere andre debattanter på tråden.



Det jeg fikk se på Kivnneguiden i går kveld skremte meg skikkelig. Når voksne mennesker som Lovelulu/KM og CKT/IJR sitter og krangler, kverulerer, vrir og snur på alt det de som mener noe annet enn dem selv, har de sunket lavere enn de yngste noen sinne kommer til å gjøre på nettet! De yngste på nettet oppfører seg mye bedre enn de to nettbrukerne/bloggerne tilsammen!

Det verste av alt er at de to fremstiller seg selv som "mobbeofre" når de over hodet ikke er mobbeofre gjør at jeg oppriktig blir lei meg, for jeg vet at det barn, ungdommer og voksne som faktisk daglig opplever alvorlig mobbing, sjikanering og hets på skolen og på arbeidsplasser!

Hvis IJR og KM forventer respekt fra andre, er første bud å bli ærlige, respektere andre sine meninger, repsktere at andre har forskjellig syn på saker og ting, uten å gyve løs på dem som har en annen oppfatning og mening enn dem selv. Jeg skjønner kjempegodt at blogglesere som leser bloggene deres og debattantene på trådene på Kvinneguiden mister respekten for både KM og IJR. De har selv tråkket kraftig i salaten med en atferden de har vist på bloggene sine og nå på forumet Kvinneguiden. Akkurat det ser de aldri i livet selv. 

Man skal ta mobbing alvorlig, og da mener jeg det som virkelig er mobbing i ordets rette forstand! 

Til de som hyler og bærer dere om at de blir mobbet når noen er uenige med dere, slutt å si at dere blir mobbet! Det å være uenig er ikke å mobbe, og det kommer aldri i nærheten til å bli mobbing! Det er ikke mobbing å si på en saklig og konstruktiv måte: "Den genseren var fin, men den kledde ikke deg helt", og det er ikke mobbing å si det ikke er pent med restylane og botox i leppene. 

Hvis dere ser en blogger eller nettbruker som faktisk blir mobbet har vi plikt til å si fra til mobberne for å be dem slutte! Dersom dere ser noen sier de blir mobbet, men som ikke blir det, vær så snill å ignorer vedkommende! Den personen fortjener ikke oppmerksomhet i det hele tatt fordi han/hun misbruker begrepet å bli mobbet! De personene som misbruker mobbebegrepet burde heller skjemmes for at de opptrer som falske mobbeofre!

Ta godt vare på hverandre alle sammen <3 Spre kjærlighet og glede til mennesker dere ser. Det er lov å gi et smil til de dere treffer <3 :) Et smil kan live opp i hverdagen :)












Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar